עד לפני שנת 2004 בקונוסליה הפולנית לא היו רגילים ללחץ עבודה רב מידי בכל הקשורלבקשות קבלת אזרחות מטעם צאצאי יהדות פולין. אך משנה זו ואילך השתנו הדברים לחלוטין, וכיום קונסוליה זו מטפלת מדי שנה בבקשותיהם של אלפים. הסיבה לכך קשורה לכניסתה של פולין לאיחוד האירופאי כך שקבלת אזרחות ודרכון פולני הפכו להיות אטרקטיביים במיוחד. אם גם אתם צאצאים ליוצאי פולין דעו לכם כי יש סיכוי סביר שגם לכם מגיעה אזרחות פולנית וחבל שלא לדרוש אותה, לפני החמרה נוספת של התנאים. כאן תקבלו את כל המידע שחשוב שתדעו לפני התחלת התהליך.

 

הכל תלוי בתאריך העזיבה את פולין

חוק האזרחות הפולני ידע גלגולים רבים לאורך הזמן. מטרת החוק היא להסדיר ולהכריע בסוגיות של מיהו אזרח פולין ולמי מגיעה אזרחות מקומית גם אם לא נולד כלל במדינה זו. החוק מאוד מפורט וכולל סעיפים רבים ומורכבים שלעיתים אף הם אינם מצליחים לספק מענה לכל הסוגיות. ועדיין, דבר אחד בולט מאוד בו והוא ההתייחסות לשנה בה האדם עזב את פולין.

 

על פי החוק הפולני מי שעזב את המדינה לאחר שנת 1951 (נקודת שינוי החוק) רשאי להשיב את האזרחות לידיו ועבור צאצאיו, כל עוד לא וויתר על אזרחותו. גם מי ששירת בצה"ל ועלה לישראל לאחר שנת 1951 יכול לדרוש את אזרחותו הפולנית בחזרה.

 

לעומת זאת, מי שעלה לישראל לפני שנת 1951 (עולים רבים עלו בין שנת 1920 ואחרי מלחמת העולם השנייה), איבד את אזרחותו לו שירת בצבא זר (הבריטי, צה"ל וכו') ואין טעם לבקשה בחזרה. בנוסף, נשים בגירות שעלו לישראל לפני שנת 1951 איבדו אף הן את אזרחותן הפולנית, אך לגבי קטינות ניתן לערער על הדבר. גם מי שעבר מפולין למדינה אחרת המופיעה בחוק (רוסיה, לטביה ועוד) לפני 1951 איבד את אזרחותו הפולנית ולא יכול להגיש בקשה.

 

כמו שניתן להבין, ישנם תנאים רבים שקשורים לתאריך העזיבה את פולין וחשוב מאוד לברר את כל הפרטים טרם תחילת ההליך. אתרים רבים מציעים כשירות "מחשבוני זכאות" שכוללים שאלות מכווינות עם יכולת ניבוי מצויינת לקבלת האזרחות או דחיית הבקשה.

 

התקשרות עם משרד עורכי דין – הדרך להתגבר על כל הבירוקרטיות

במידה וגיליתם כי אתם זכאים לאזרחות פולנית, קחו בחשבון כי תהליך הבקשה לוקח זמן רב, וכי יעברו שנתיים בערך עד שתקבלו אותה בפועל עבור אותו אדם יליד פולין (למשל, סבא-רבא, סבתא, הורים). לאחר מכן יש להגיש בקשה נפרדת עבור כל צאצא והלאה, מה שלוקח גם כן זמן רב. עבור כל בקשה יש לעמוד בכל דרישות הקונסוליה הפולנית לרבות אישורים על שירות או אי-שירות בצבא, תעודות לידה, פטירה (צוואה אם צריך), תעודות אימוץ, תעודות עלייה ועוד, וכל זאת בתרגום לפולנית ואישור תואם למקור ע"י עורך דין + חותמת אפוסטיל. גם השגת המסמכים יכולים לקחתזמן רב שכן לא תמיד הם בנמצא או קלים להשגה.

 

על מנת לעמוד בכל הבירוקרטיות כמו גם בכל התנאים הנוקשים של הפולנים, רצוי להתקשר בהקדם עם משרד עורכי דין שמתמחה בהשבת וקבלת אזרחות ליוצאי פולין וצאצאיהם. משרד עם ניסיון וקשרים טובים עם הרשויות בפולין יכול לעשות עבורכם את כל ההבדל בין קבלת אזרחות רומנית ודרכון אירופאי יוקרתי לבין כישלון ומפח נפש מיותר.

מי שרוצה לקבל מידע עדכני מוזמן לגלוש לאתר http://www.citizen.co.il שעוסק בתחום אזרחות ודרכונים אירופאיים