בשנת 2004 נכנסה פולין להיות חברה באיחוד האירופאי, מה שהפך את האזרחות המקומית למבוקשת ביותר על ידי ישראלים רבים שהם צאצאים ליהדות פולין הוותיקה. אזרחות זו מאפשרת לבעליה להוציא דרכון אירופאי שפותח שערים רבים באירופה, הן מבחינת עבודה ומגורים והן מבחינת לימודים, עסקים ועוד. החוק הפולני אינו מחייב את ידיעת השפה הפולנית או מעבר של בחינות כלשהן על מנת לקבל את האזרחות, אך אין הדבר אומר כי היא ניתנת אוטומטית לכל ה- "פולנים" לשעבר וצאצאיהם. בשורות הקרובות תכירו את כל התנאים להוצאת אזרחות פולנית, זכאות שרק תרוויחו ממנה.

 

אתם צאצאים לאזרח פולני? יש לבדוק כי אזרחותו עדיין תקפה

ע"פ החוק הפולני, כל אדם שנולד לאזרח פולני, ואין זה משנה היכן הוא נולד בעצמו, נחשב אף הואלאזרח פולני לכל דבר ועניין. משמעות הדבר היא כי אם יש בהיסטוריה המשפחתית שלכם אדם שנולד בפולין, ייתכן מאוד שאתם זכאים לקבלת אזרחות פולנית גם כן. אלא שהחוק הפולני מונה בנוסף גם מספר מצבים שבגינם איבד אדם את אזרחותו הפולנית גם אם נולד בפולין עצמה, מה שמשפיע גם על הצאצאים שאינם יכולים לזכות באזרחות הנכספת.

 

לכן, הדבר הראשון שיש לעשות הוא לברר לעומק האם אותו אדם שאתם קשורים אליו בקשר דם אכן  נחשב עדיין לבעל אזרחות פולנית. זכאות זו ייתכן כי נלקחה ממנו באופן מיידי, שכןממשלת פולין הציבה עם השנים מספר תנאים ברורים שעמידה בהם מבטלת את האזרחות, הן לאותו אדם והן לכל הדורות קדימה. להלן התנאים:

  • שירות בצבא זר –מי שעזב את פולין לפני שנת 1951 ואף שירת בצבא זר, אזרחותו הפולנית מבוטלת.
  • נשים בגירות ורווקות שעזבו לפני 1951 – איבדו את אזרחותן הפולנית בעת עזיבתן ואין סיכוי לקבלה בחזרה.
  • וויתור מרצון על האזרחות הפולנית – בין השנים 1951 ל- 1962, מי שעזב את פולין וחתם על וויתור האזרחות בה, איבד אותה לצמיתות באותו הרגע.
  • עזיבהלאחר 1962 – אינה מבטלת את האזרחות הפולנית ברוב המקרים, אלא אם מדובר בעזיבה שאינה חוקית ע"פ החוק הפולני.

 

בנוסף, אם הצאצא נולד מחוץ לפולין לפני שנת 1951 ואימו היא הפולנייה ולא האב, אין הוא נחשב לאזרח פולין על פי חוקי המדינה. במידה והצאצא נולד מחוץ לפולין לאחר שנת 1951, גם האם יכולה "להוריש" את אזרחותה הפולנית לצאצא.

 

כך תבררו את זכאותכם באופן המיטבי ביותר

כמו שניתן להבין, הדרך לקבל אזרחות פולנית הינה קשה ומסועפת, ועל כן חשוב מאוד כי תבצעו בירור מקיף ומעמיק לגבי סיכוייכם בטרם תפתחו בהליך הגשת הבקשה. לשם כך מומלץ להיעזר בשירותיהם של משרדי עורכי דין אזרחות פולנית שזהו עיסוקם המרכזי. משרדים אלו פועלים מול חוקרים פרטיים וחוקרי אילנות יוחסין שישיגו עבורם את כל המידע הנדרש. בהמשך התהליך הם גם ינחו אתכם כיצד לעמוד בכל דרישות החוק הקשורות להגשת הבקשה עצמה, בין אם באיתור כל המסמכים הרלוונטיים (תעודות לידה, פטירה וכו') ובין אם בתרגומם לפולנית עם חותמת נוטריון ואפוסטיל