כולם מדברים על תמ"א 38, כולם מחפשים הזדמנויות בפרויקטים מסוג זה – גם דיירי בניינים וגם יזמי נדל"ן – אבל למה מאז התכנית מתאר ארצית מספר 38 יצאה לדרך, מעסיקה את כולם ?

התשובה היא די פשוטה – קיימת במסגרת התמ"א 38 הזדמנות מצוינת הן מצד דיירי בניין משותף והן מצד יזמי נדל"ן, כאשר דיירי הבניין מקבלים בניין מחוזק בפני רעידות אדמה, עם מעלית, תוספת של כ-25 מטר ברוטו לכל דירה, חדר ממד, שיפוץ כללי לבניין, חניה ומספר שדרוגים נוספים, כאשר אם נסתכל על הבניין אחרי סיום עבודות תמ"א, לא נוכל לראות שום הבדל בינו לבין בניין חדש שנבנה מיסודות – כן, כך נראים בניינים אחרי סיום עבודות הבניה.

מה זה תמ"א 38 ולמי התכנית מיועדת?

למעשה מכיוון שישראל נמצאת באזור שבר סורי אפריקאי, סבירות רעידות אדמה באזור שלנו גדולה ולכן התוכנית מתאר ארצית מספר 38 דנה בנושא חיזוק מבנים שנבנו לפני שנת 1980.

מלבד חיזוק מבנה עצמו, בבניין מוסיפים מעלית, חדרי ממ"ד בכל דירה ותוספת בניה של שטח הדירה של עד 25 מטר רבוע ברוטו.

בשנים אחרונות ניתן לראות הרבה מאוד פרויקטים תמ"א 38 בפריסה ארצית, כאשר חלק מןהפרויקטים הסתיימו לפני כמה שנים, חלק בשלבי סיום וחלק לפני תחילת עבודות בניה, כאשר שלטים גדולים מוצבים בקרבת בניינים אלו עם שמות של יזמים, חברת בניה, אדריכלים, בנק מלווה ומספר פרטים נוספים שמעידים על רצינות וכוונות ביחס לנושא חיזוק בניינים.

איך מתבצע הפרויקט תמ"א 38 ועבודות בניה בבניין משותף ?

אחרי שיש הסכמה של כל דייירי הבניין המשותף לביצוע הפרויקט לחיזוק מבנים, למעשה מתחילה העבודה, כאשר דיירי הבניין לא משלמים על התוספות שהם מקבלים ואז נשאלת השאלה מאיפה מגיע הכסף?

הכסף מגיע מתוספת של עד 2 קומות נוספות על גג הבניין המשופת ולפעמים גם על הקרקע, כאשר מכירתן מאפשר ליזם שמבצע את הפרויקט לממן עלויות.

למעשה במהלך ביצוע הבניה, דיירי הבניין ממשיכים לגור בו אם כי הנושא מייצר לפעמים מצביםשל אי הנוחות, אך מכיוון שדיירי הבניין יודעים מה הם מקבלים בסוף התהליך, מאפשירם לפרויקטים לחיזוק בניינים, להיות מבוצעים בחלקים שונים של ישראל.

ומה עם חניה – האם לאוטו שלנו יהיה מקום לחנות?

אכן, נושא החניה בישראל זהו נושא מאוד חשוב ולכן מכיוון שמוסיפים מספר קומות נוספות, סביר להניח שעם סיום הפרויקט מספר כלי רכב באיזור רק יגדל ולכן לפתרון בעיית חניה בעת שאדריכלים עובדים על הפרויקט ומשרטטים אותו, נושא החניה נלקח בחשבון כנושא חשוב ביותר, כאשר בבניינים רבים מותקנים התקני חניה אוטומטיים/חצי אוטומטיים (מכפיל חניה) תת-קרקעיים, אשר מיצרים מקומות חניה נוספים באזור של חניה אחת ולמעשה מעלים את הרכב לגובה או מורידים אותו אל מתחת לאדמה.

בעת תכנון הנדסי, גם נקלחים בחשבון נושאים בטיחוטיים בהנחה והתקני חניה אלו מותקנים בסמוך לבניין, כשהם עולים לגובה במטרה לא להפריע לאורח חיים רגיל וגם להיות בטיחוטיים מספיק.

ומה עם מעלית – האם מעלית היא חלק מהפרויקט תמ"א 38?

כן, בבניינים שהם חלק מן הפרויקט תמ"א 38, אחד הנושאים שמקבל במה די מרכזית זהו הנושא של הוספת מעלית בבניין.

הוספת מעלית היא אחתהתנאים החשובים מכיוון ששבניין שעובר תהליך חיזוק, מוסיפים עוד 3 קומות לטובת מימון הפרויקט ולכן לעלות במדרגות עד הקומה השישית הופך להיות משימה לא פשוטה ובמיוחד עבור משפחות צעירות עם ילדים קטנים או במקרה של אנשים מבוגרים שקונים דירה בבניין שעובר תהליך חיזוק המבנה.

מעליות בבניינם אלו בדרך כלל הן קטנות (בערך חצי ממעלית רגילה), כאשר זה קשור לעובדה שעבודות מתבצעות במבנה קיים ולכן תכנון הנדסי נלקח בחשבון.

בחלק מן המקרים פיר מעלית יכול לעבור בתוך דירה (בדרך כלל זה יכול להיות או מטבח או סלון כי הם הכי קרובים לחדר מדרגות) ולעיתים זה יכול להיות על חשבון הרוחב של חדר מדרגות – למעשה אין במקרה הזה כלל ברזל, כאשר בכל בניין יהיה זה פתרון ייחודי לנושא המעלית שמתאים אך ורק לבניין הספציפי.

אם תבקרו בבניינים אחרי ביצוע פרויקט תמ"א 38, בוודאי תבחינו בחדר מדרגות שונה מחדר מדרגות שאנו מכירים בניינים שלא עברו חיזוק – זה מעיד על כך שחלקו של חדר המדרגות נלקח לטובת בניית פיר מעלית.

דוגמא של אחד מהפרויקטים רבים של תמ"א 38 בראשון לציון (מתוך האתר https://tama38.org.il)

נלקח מערוץ ה-YOUTUBE
https://www.youtube.com/channel/UCvjVjgtz4I8-NKN0gYnex_g