במאמר זה ננסה לעמוד על ההבדלים בין נהג רכב פרטי/משאית לעומת נהג רכב ציבורי. להיות נהג רכב הסעות שמסיע אנשים בתשלום ישנה אחריות גדולה יותר מנהג רגיל, אין זה משנה מה גודל הרכב, יכול להיות נהג משאית או סמיטרלר שאין ספק שהוא גדול יותר ממונית למשל, שהיא בעצם בגודל של רכב פרטי סטנדרטי.

 

בכדי להוציא רשיון לרכב פרטי כל שעליך לעשות, להביא בדיקות עיניים, לעבור טסט עיוני (תיאוריה) וטסט מעשי. מגיל 17 אפשר להתחיל ובגיל 17 וחצי אתה יכול להיות בעל רשיון נהיגה.

 

בכדי להוציא רשיון נהיגה לרכב ציבורי במטרה להיות נהג של חברת הסעות מקצועית שמסיעה קהלים שונים, התהליך יכול להתחיל רק בגיל 20 וחצי. עליך להיות בעל רשיון נהיגה על רכב פרטי/משאית לפחות שנתיים. בעבר לפני כ 50 שנה, אם רצית להיות נהג אוטובוס היה חובת רשיון על משאית לפחות 3 שנים, אולם במשך הזמן משרד התחבורה הקל בענייין הזה מסיבות שונות. לעומת זאת שאר הדרישות נשארו בתוקף.

 

מאחר ונהג רכב ציבורי מעלה על רכבו נוסעים בתשלום, חלה עליו אחריות גדולה מאד. ראשית ולפני הכל הוא חייב להביא תעודת יושר ממשטרת ישראל שאין לו עבר פלילי וגם אישור שהוא יכול להסיע תלמידים לוודא שחלילה הוא לא פדופיל. עליו לעבור בדיקות רפואיות. חובה עליו לדעת עברית או ערבית לקרוא ולכתוב  ותעודה שסיים 8 שנות לימוד.  במידה וכל התנאים האלה מתקיימים עליו לעבור קורס שמכשיר אותו להיות נהג רכב ציבורי.

 

הקורס העיוני כולל את הנושאים הבאים: ראשית הכרת הרכב, ידיעת הארץ, אנגלית, עזרה ראשונה, כיבוי אש, נהיגה מונעת ועוד.
משך הקורס כ 150 שעות.

 

הקורס המעשי כולל נהיגה בכל שעות היום, בדרכים עירוניות, בין עירוניות ובדרכים פתלתלות, תרגולת החלקה בכביש רטוב, נהיגה במצבי לחץ. יש חובה לקחת לפחות 30 שיעורים.

 

בסיום הקורס העיוני ישנה בחינה ורק אם הנבחן עובר הוא יכול להמשיך. בסיום הקורס המעשי הנבחן חייב לעבור טסט של משרד התחבורה.
הבדל נוסף משמעותי מאד בין נהג רכב פרטי לנהג רכב ציבורי מספר שעות נהיגה ביום.

 

בעבר לא הייתה כלל מגבלת שעות נהיגה ביממה לכל נהג.  אולם לאחר שכלי רכב ציבוריים היו מעורבים בתאונות דרכים ובבדיקות שנערכו התגלה שהנהגים שהיו מעורבים בתאונות ישבו ליד ההגה 16 שעות ביממה ואף יותר. לכן הוחלט במשרד התחבורה להגביל להם את שעות הנהיגה ולחייב אותם בשעות מנוחה וזאת בגלל האחריות שלהם על הנוסעים שנמצאים ברכבם. כל נהג רכב ציבורי (רכב הסעות) יכול לעבוד עד 12 שעות ביום, הוא מחוייב לשים ברכבו  דיסקית למכשיר הטכוגרף בתחילת עבודתו, הדיסקית הזו מראה מתי התחיל את העבודה, כמה זמן ועוד פרטים, זה בעצם משמש מעקב על עבודתו ובשעת הצורך היא משמשת כראיה משפטית.

 

לסיכום – גודל הרכב לא קובע, אלא העובדה שהאחריות של נהג רכב הסעות שזו עבודתו, גדולה שבעתיים.
המלצה – סעו בזהירות.